Διαφήμιση

Τα μύρτιλα (Vaccinium myrtillus) είναι μικρές μπλε φρουτώδεις μπαλίτσες και αποτελούν ένα από τα αγαπημένα φρούτα των Αμερικανών.

Εξαπλώνεται ως αυτοφυές, συνήθως μεμονωμένο στις εύκρατες και ψυχρές περιοχές της γης, στα ψηλά βουνά των τροπικών περιοχών ενώ συνήθως αναπτύσσεται στα όξινα δηλαδή μη αλκαλικά εδάφη και σε δροσερές θέσεις.

Υπάρχουν πολλές ποικιλίες, πάνω από 30 και συχνά συγχέονται μεταξύ τους. Πιο συχνά αναφέρεται το μπίλμπερι (bilberry) και το Αμερικανικό μπλούμπερι (blueberry), με τη διαφορά τους να βρίσκεται στο ότι το πρώτο είναι άγριο και το δεύτερο καλλιεργήσιμο.

Διαφήμιση

Ιδιότητες

Τα μύρτιλα είναι μια εξαιρετική πηγή σε φυτικές ίνες, αντιοξειδωτικά, βιταμίνη C, Α και Ε, βήτα καροτίνη, κάλιο, μαγνήσιο και φωσφόρο. Ένα φλιτζάνι (148 γρ.) παρέχει περίπου το 15% των φυτικών ινών και το 25% της βιταμίνης C που χρειάζεται ο μέσος ενήλικας. Το φρούτο περιέχει σημαντική ποσότητα σε ανθοκυανιδίνες, οι οποίες του δίνουν το χαρακτηριστικό του μπλε χρώμα.

Είναι γνωστή η ισχυρή αντιοξειδωτική δράση των ανθοκυανινών και των πολυφαινολικών ενώσεων που βρίσκονται στο μύρτιλο, ενώ η προστασία της όρασης και η καθυστέρηση της εξέλιξης του γλαυκώματος αποτελούν ένα άλλο πεδίο δράσης του.

Μαρμελάδα με μύρτιλο κατανάλωναν κάποιοι πιλότοι της RAF για να έχουν καλύτερη όραση τη νύχτα. Αν και η επίδραση του μύρτιλου στην όξυνση της νυκτερινής όρασης δεν έχει αποδειχθεί, μια μελέτη σε αρουραίους έδειξε ότι μπορεί να αναστείλει οφθαλμικές διαταραχές, όπως η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας.

Το μύρτιλο μπορεί να βοηθήσει στην εξουδετέρωση των ελευθέρων ριζών, στη μείωση του οξειδωτικού στρες και στην καλύτερη λειτουργία των νευρώνων με αποτέλεσμα να βελτιώνει τη μνήμη και την εγκεφαλική λειτουργία.

Διαφήμιση

Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι υπάρχουν και άλλα οφέλη, όπως κατά  των λοιμώξεων του ουροποιητικού συστήματος. Επίσης φαίνεται πως αυξάνει την καλή χοληστερίνη και μειώνει τα τριγλυκερίδια. Μια αμερικανική μελέτη έδειξε το 2013 ότι τα άγρια μύρτιλα μπορούν να βελτιώσουν τη λειτουργία του ενδοθηλίουενώ μια άλλη έδειξε ότι μπορεί να βελτιώνει τη μνήμη. Μια άλλη μελέτη, το 2017, έδειξε ότι ο συμπυκνωμένος χυμός μύρτιλου βελτιώνει την εγκεφαλική λειτουργία σε ηλικιωμένους.

Όπως και άλλα φρούτα, τα μύρτιλα παρέχουν περισσότερα οφέλη τους όταν καταναλώνονται ωμά καθώς το μαγείρεμα μειώνει την περιεκτικότητά τους σε πολυφαινόλες. Υπάρχουν ωστόσο ενδείξεις ότι η αντιοξειδωτική ικανότητα του μύρτιλου αυξάνει όταν το φρούτο γίνεται πιο ώριμο.

Ένα φλιτζάνι μυρτιλο (148 γρ. περίπου) περιέχει:

  • Θερμίδες: 84 θερμίδες
  • Υδατάνθρακες: 21,4 γραμμάρια
  • Πρωτεΐνη: 1 γραμμάριο
  • Φυτικές Ίνες: 3,6 γραμμάρια
Διαφήμιση

Τέλος το φρούτο έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, κάτω από 55, και άρα είναι ένα κατάλληλο για όσους έχουν διαβήτη.

ΠΗΓΗ: healthyliving.gr
*Το περιεχόμενο του παρόντος άρθρου, συμπεριλαμβανομένης οποιασδήποτε ιατρικής γνωμάτευσης και κάθε άλλης πληροφορίας που σχετίζεται με την υγεία, είναι μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ως μια συγκεκριμένη διάγνωση ή θεραπευτικό πλάνο για κανένα άτομο. Η χρήση αυτής της ιστοσελίδας και των πληροφοριών που περιέχονται σε αυτήν, δεν δημιουργεί μια σχέση γιατρού-ασθενή. Πάντα να αναζητείτε την άμεση συμβουλή του προσωπικού σας γιατρού σε σχέση με οποιεσδήποτε ερωτήσεις ή προβλήματα που αντιμετωπίζετε με την υγεία σας.

Συνταγές που ξεχώρισαν ...

Προηγούμενο άρθροΣε όλους αρέσουν! Αφράτα Ντόναντς με κρέμα λεμονιού
Επόμενο άρθροΔεν θα μπορέσεις να αντισταθείς – Κριτσίνια νηστίσιμα με καρότο